|
اسم الکتاب: والاترين بندگان
المؤلف: مكارم شيرازى، ناصر
الجزء: ۱
الصفحة: ۲۷
آرى، تأليف قلوب از آيات الهى است، به گونهاى كه اگر اين محبّت اجتماعى وجود نداشت، زندگى دستجمعى امكانپذير نبود. ب- رأفت و رحمت اسلامى در روايات اين موضوع در روايات متعدّد و فراوانى منعكس شده، كه به عنوان نمونه به دو مورد آن اشاره مىكنيم: 1- امام صادق عليه السلام در روايت زيبايى چنين مىفرمايد: هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ! إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يَحْبِبْكُمُ اللَّهُ [1] آيا دين جز محبّت و رحمت چيز ديگرى است؟! (سپس دليل كلامش را اين گونه بيان مىكند: زيرا) خداوند متعال مىفرمايد: اگر خدا را دوست داريد از دستورات من (پيامبر صلى الله عليه و آله) اطاعت كنيد تا محبوب خداوند شويد. يعنى انگيزه عمل به دستورات الهى، عشق و محبّت به خداوند است. 2- در روايت ديگرى از امام باقر عليه السلام چنين مىخوانيم: أَلدِّينُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّينُ [2] دين محبّت است و محبّت دين است. گاه استدلال عقلى انگيزه انسان براى انجام كارى مىشود؛ و گاه عشق و محبّت، او را وادار به كارى مىكند. آيا اين دو انگيزه يكسان هستند؟ خداوند براى بقاء نسل بشر علاقهاى بين زن و مرد ايجاد كرد تا نسل بشر ادامه يابد؛ حال اگر قرار بود منطق و استدلال عقلى انگيزه انسان براى بقاء نسل باشد، مثل اين كه بگويد:
[1]. ميزان الحكمة، جلد دوم، باب 666، حديث 3257. [2]. نورالثّقلين، جلد 5، صفحه 285، حديث 49. |
|