مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۳   

احكام تقليد

مسأله 1- واجب است بر هر مكلف در احكام عبادات و معاملات و تمام كارهاى ديگر، حتى مستحبات- مگر ضروريات از مسائل، مثل آن كه نماز، واجب است و يا نماز مغرب سه ركعت است- يا از مجتهد تقليد كند؛ يعنى به دستور او عمل نمايد، يا احتياط نمايد؛ يعنى طورى به وظيفه عمل كند كه يقين نمايد تكليف خود را انجام داده است. ولى دانستن موارد احتياط بسيار مشكل است، پس لازم است بر مكلفين براى آن كه يقين به رفع تكليف نمايند، از مجتهد جامع الشرايط تقليد نمايند.

مسأله 2- عمل به احتياط جايز است هرچند محتاج به تكرار عمل باشد.

مسأله 3- تقليد در احكام؛ عمل كردن به دستور مجتهد است، و از مجتهدى بايد تقليد كرد كه مرد و بالغ و عاقل و عادل و پرهيزكار باشد، و بنابر احتياط واجب، حريص به دنيا و جاه و مقام آن نباشد.

مسأله 4- اگر كسى از مجتهدى تقليد نمود، بنابر احتياط واجب، در مسائلى كه از آن تقليد نموده نمى‌تواند زمان حيات آن مجتهد به مجتهد ديگر كه در علم با او مساوى است رجوع نمايد، ولى در مسائلى كه به فتواى آن عمل ننموده جايز است از مجتهد ديگر تقليد نمايد، و اگر مجتهد ديگر اعلم باشد، بنابر احتياط واجب، در تمام مسائل بايد به آن رجوع نمايد.

مسأله 5- بنابر احتياط واجب، بايد از مجتهد اعلم تقليد نمود، مگر آن كه تشخيص‌


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب