مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۹ (رساله توضيح المسائل)    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۱۹   

افتادنش نرسيده و آن را كنده‌اند اجتناب نمايند.

مسأله 92- تخم مرغى كه از شكم مرغ مرده بيرون مى‌آيد، اگر پوست روى آن سفت شده باشد، پاك است، ولى ظاهر آن را بايد آب كشيد.

مسأله 93- اگر بره و بزغاله، پيش از آن كه علف‌خوار شوند بميرند، پنير مايه‌اى كه در شيردان آنها مى‌باشد پاك است، ولى ظاهر آن را بايد آب كشيد.

مسأله 94- دواجات روان و عطر و روغن و واكس و صابون كه از خارجه مى‌آورند اگر انسان يقين به نجاست آنها نداشته باشد، پاك است.

مسأله 95- گوشت و پيه و چرمى كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكى از اينها در دست مسلمان باشد، ولى اگر بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و رسيدگى نكرده كه از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، نجس مى‌باشد.

5- خون‌

مسأله 96- خون انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد؛ يعنى حيوانى كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مى‌كند، نجس است، پس خون حيوانى كه مانند ماهى و پشه خون جهنده ندارد، پاك مى‌باشد.

مسأله 97- اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد، خونى كه در بدنش مى‌ماند، پاك است، ولى اگر به علت نفس كشيدن يا به واسطه اين كه سر حيوان در جاى بلندى بوده خون به بدن حيوان برگردد، آن خون نجس است.

مسأله 98- خونى كه در تخم مرغ مى‌باشد نجس نيست، ولى به احتياط واجب بايد از خوردن آن اجتناب كند، و اگر خون را با زرده تخم مرغ به‌هم بزنند كه از بين برود، خوردن زرده هم مانعى ندارد.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب