اسم الکتاب: شرح منظومه ۱
المؤلف: مطهری، مرتضی
الجزء: ۱
الصفحة: ۲۷۴
گفتیم که اگر حدوث را تعریف کنیم به ( مسبوقیت وجود شیء به عدم ) ، این سئوال مطرح میشود که این انقسام و تنوع از ناحیه عدم است یا ازناحیه مسبوقیت . اکنون میگوئیم که اگر حدوث را به ( مسبوقیت وجود شیء بر غیر خودش ) تعریف کنیم باز همین سئوال مطرح است که آیا این انقسام و تنوع از ناحیه غیر است یا از ناحیه مسبوقیت ، ولی بنابر این تعریف دیگر این اشکال که گفتیم در اینجا تعبیر ( تقسیم ) صحیح نیست وارد نمیشود. همچنین این اشکال درباره حدوث دهری میرداماد نیز وارد نمیشود ، یعنی میتوان گفت که در آنجا واقعا تقسیم وجود دارد و حادث یا زمانی است و یا دهری. و اما اینکه مقصود از حدوث دهری چیست مطلبی است که در این مختصر نمیتوانیم به آن بپردازیم .
|