|
اسم الکتاب: طبيعيات دانشنامه علائى
المؤلف: ابن سينا
الجزء: ۱
الصفحة: ۱۰۸
نبودندى [1]. پس خاصيّت مردم تصوّر و تصديق كلّياتست. و استنباط كردن مجهولات- از علوم- و صناعات، و اين همه [2] قوّت يك نفس است. مرتبتهاى [3] عقلى بايد كه دانسته آيد كه: [4] نخستين مرتبت اندر يافت [5] نظرى مرجان مردم را پذيراى اين معقولاتست كه گفته آمد [6]، و باوّل ساده بود، و هيچ صورت [7] معقول اندر وى نبود، و ليكن بپذيراى [8] بود. و اين را عقل هيولانى [9] خوانند، و [10] عقل بقوّت خوانند. و از آن سپس [11] دو گونه معقولات اندر وى آيد: يكى: اوّليّات حقيقى، كه اندر [12] گوهر وى است- پذيرفتن وى،
[1] بودندى- آ- ه. [2] اين هم- كب- د. [3] مرتبهاى- آ،- مرتبهاء- ل. [4] كه دانست اندكى- آ- ه. [5] بى: يافت- ط،- مرتبت اندر يافتن- كب،- مرتبه اندر يافت- م- ك. [6] گفتهاند- ه،- گفته آيد- د. [7] صورتى- د. [8] پذيراى- د- آ- ط،- بپذيرائى- كب. [9] هيولائى- آ- ه. [10] و اين- د. [11] پس- ه. [12] اندر وى- د. |
|