|
اسم الکتاب: آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى
المؤلف: شیرازی، احمد امین
الجزء: ۱
الصفحة: ۱۲۹
چه واو در عبارت نيآمده ولى چون متكلم قصد اعطاء حكم دارد همين براى ربط كافى است. و مثالش همان است كه نوشته شد و ذوق در اين موارد دليل مطلب است. و الحاصل: شارح شش قسمتى را كه شرح داديم بطور خلاصه آورده است. فاخذ المصنف: مصنف ميخواهد در حالات 6 گانه كلام توضيح و تحقيق كند. آن شش حالت از اينقرارند: 1- كمال انقطاع بدون ايهام 2- كمال اتصال. 3- شبه كمال انقطاع. 4- شبه كمال اتصال. اين 4 صورت مورد قطع و فصل بودند. 5- كمال انقطاع با ايهام. 6- توسط بين الكمالين. و ايندو صورت مورد وصل و عطفاند. ضمنا فاء فاخذ فاء جواب شرطى است كه مقدر است و از كلام سابق فهميده ميشود يعنى اذا اردت تحقيقها فقد اخذ المصنّف. اما كمال الانقطاع: كمال انقطاع بين دو جمله سه مورد دارد: 1- دو جمله لفظا و معنا يكى از آنها اخبار و ديگرى انشائى باشند. 2- دو جمله معنا يكى خبرى و ديگرى انشائى اگرچه لفظا هردو خبرى يا هردو انشائى باشند. 3- دو جمله هردو خبرى يا هردو انشائى باشند. اما بين آنها جامع نباشد. فلاختلافهما خبرا و ...: مورد اول از سه مورد كمال انقطاع را مصنف توضيح ميدهد و مثال به و قال رائدهم ... كه ظاهرا از «اخطل» شاعر است ميآورد جمله «ارسو» فعل امر حاضر است. بمعنى اقيمو، نزاولها جمله اخبارى است و متكلم معالغير مضارع. نميتوان بهم عطف كرد چون هيچگونه تناسبى ندارند. رائد يعنى
| ||||
نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 129 | ||||
|
|