|
اسم الکتاب: آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى
المؤلف: شیرازی، احمد امین
الجزء: ۱
الصفحة: ۶
و نيز بحثهاى اخبار، انشاء و تعريف هريك و اقسام و انواع انشاء صرفنظر از جنبههاى ادبى در علم فقه بسيار مورد نياز است. و آنگونه كه در علم معانى بطور ريشهئى بحث شده در علوم ديگر بجز نام و اصطلاح آن نيامده. مهمتر از همه آنكه در قرآن مجيد و اشعار و كلمات عرب و غير عرب از زبانهاى ديگر مىبينيم در بعضى موارد، چندين جمله بدون حرف عطف پشتسرهم آمده مانند آيه شريفه «إِذا خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ. إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ». [1] و نيز آيات «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ. أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ». [2] و نيز آيات «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَما آمَنَ النَّاسُ. قالُوا أَ نُؤْمِنُ كَما آمَنَ السُّفَهاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ». [3] و در بعضى موارد چندين جمله پشت سرهم با حرف عطف آمدهاند مانند «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» [4] و نيز آيات «وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً». [5]. علت چيست كه جملههاى «أَمَدَّكُمْ بِما تَعْلَمُونَ. أَمَدَّكُمْ بِأَنْعامٍ وَ بَنِينَ وَ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ» [6] بعضى با واو و بعضى بدون واو آمده است. و نيز آيه «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى». [7]
[1] - سوره بقره آيه 14. [2] - سوره بقره آيه 11. [3] - سوره بقره آيه 13. [4] - سوره اعراف آيه 31. [5] - سوره بقره آيه 83. [6] - سوره شعراء آيه 133. [7] - سوره طه آيه 120.
| ||||
نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 6 | ||||
|
|