|
اسم الکتاب: والاترين بندگان
المؤلف: مكارم شيرازى، ناصر
الجزء: ۱
الصفحة: ۱۰۸
انسان را رها نمىكند.» 4- سؤال: آيا «مُستقّر» و «مُقام» به يك معنى، و به اصطلاح مترادف مىباشند، يا دو معنى متفاوت دارند؟ پاسخ: برخى معتقدند اين دو كلمه مترادف، و هر دو به معنى جايگاه و اقامتگاه ثابت و دائم هستند، ولى به اعتقاد ما، اين دو، زمانى كه در كنار هم ذكر شوند به يك معنى نيستند؛ بلكه هر كدام معنى خاصّ خود را مىدهد. توضيح اين كه «مستقر» جايى است كه انسان مدّتى در آن به سر مىبرد ولى بعداً از آنجا منتقل مىشود؛ و به تعبير ديگر، مستقر اقامتگاه موقت است. ولى «مُقام» اقامتگاه دائمى و هميشگى است. مىدانيم جهنّميان دو دسته هستند: برخى از آنها مؤمنان آلودهاى هستند كه براى مدّتى در جهنّم عذاب مىشوند تا ناخالصىهاى آنها از بين برود، و پس از آن به بهشت منتقل مىشوند. و دسته دوم مشركان و كافران و كسانى كه بى ايمان از دنيا رفتهاند هستند، كه براى هميشه در جهنّم خواهند ماند. بنابراين، جهنّم هم به عنوان اقامتگاه موقّت جايگاه بدى است، و هم به عنوان اقامتگاه دائم. پروردگارا! ما ضعيفيم و طاقت تحمّل لحظهاى از آتش جهنّم تو را نداريم. و از سوى ديگر در برابر وسوسههاى شيطان هم گاه لغزش داريم. تو خود به فضل و كرمت عذاب جهنّم را از ما بر طرف فرما! فلسفه عذابها و مجازاتها سؤال: چرا خداوند جهنّم را آفريده است؟ چرا براى گنهكاران مجازاتهاى سنگين قرار داده است؟ اساساً خداوند بى نياز، چه نيازى به عبادات ما دارد؟ گناهان ما چه ضررى به او مىزند كه جهنّم را براى گناهكاران خلق كرده است؟ پاسخ: همانگونه كه حضرت على عليه السلام در خطبه همّام فرموده، خداوند نه نيازى به عبادات ما دارد، و نه گناهان ما ضررى به او مىزندو به قول شاعر: |