مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: والاترين بندگان    المؤلف: مكارم شيرازى، ناصر    الجزء: ۱    الصفحة: ۸۹   

اختلاف و نزاع شعله‌ورتر مى‌گردد، و در مدّت زمان كوتاهى به يك جنگ كامل بين اقوام دو طرف تبديل مى‌شود! در حالى كه اگر در همان ابتدا قدرى مدارا مى‌شد، و سيلى اوّل نواخته نمى‌شد، و يا نفر دوم خشم خود را فرو مى‌نشاند، و از كنار اين مسأله با بزرگوارى مى‌گذشت، هرگز منتهى به جنگ و خونريزى نمى‌شد.

مُدارات حضرت نوح و حضرت يونس!

حضرت نوح و حضرت يونس عليهما السلام از جمله پيامبران بزرگى هستند كه داستان زندگى و تبليغ آنها شاهد خوبى بر اثرات مثبت مدارا، و عوارض منفى ترك مداراى با مردم است.

حضرت يونس عليه السلام‌ [1] چهل سال در ميان قومش به تبليغ آئين خدا پرستى پرداخت، و متحمّل زحمات فراوانى شد، و بر اثر تلاشهاى وى در اين ساليان دراز، تنها دو نفر به او ايمان آوردند. [2] يعنى حضرت يونس موفّق شد در هر بيست سال يك نفر را خداپرست كند!

حضرت نوح عليه السلام نهصد و پنجاه سال‌ [3] به تبليغ توحيد و يكتاپرستى پرداخت، و تمام زحمات و مشكلات و مشقّات آن را به جان خريد، امّا كمتر از صد نفر به آئين او پيوستند و طبق برخى از روايات هشتاد و چند نفر [4] به او ايمان آوردند! يعنى آن حضرت موفّق شد در هر دوازده سال يك نفر را هدايت كند.


[1]. حالات حضرت يونس در آيات مختلف قرآن از جمله در سوره‌هاى يونس و صافّات آمده است؛ درسوره صافّات به صورت گسترده‌تر و در سوره يونس به شكل خلاصه‌تر به شرح زندگانى اين پيامبر عاليقدر پرداخته شده است.

[2]. تفسير نمونه، جلد 19، صفحه 153.

[3]. خداوند متعال در آيه 14 سوره عنكبوت به اين مطلب اشاره كرده است. در قسمتى از آيه مذكورمى‌خوانيم: «فَلَبِثَ فِيهِمْ الْفَ سَنَةٍ الّا خَمْسِينَ عَاماً؛ حضرت نوح در ميان قوم خود نهصد و پنجاه سال درنگ كرد.»

[4]. تفسير نمونه، جلد 9، صفحه 99- در برخى از روايات تعداد مؤمنان به شيخ الانبياء، حضرت نوح عليه السلام فقط هشتاد نفر ذكر شده است! به كتاب نور الثّقلين، جلد 2، صفحه 357 مراجعه فرماييد.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب