مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: ياد معاد    المؤلف: جوادی آملی، عبدالله    الجزء: ۱    الصفحة: ۱۱۲   

خلاصه درس ششم

1 يكى از مهمترين و مؤثرترين عوامل وارستگى انسان ياد مرگ و قيامت و روز حساب است انسانى كه بياد روز حساب باشد . مراقب تمام اعمال و رفتار خود خواهد بود . چون ميداند همه آنها داراى پاداش يا كيفر است لذا سعى مى كند تا كارش براى رضاى خدا و مطابق دستورات الهى انجام شود .

2 قرآن كريم فراموشى قيامت را زمينه انحراف و گمراهى معرفى كرده است چون انسانى كه قيامت را فراموش كرد طبق هوى و هوس و شهوت خود كار مى كند لذا اميرالمؤمنين ( ع ) مى فرمايد : من بر شما از دو چيز مى ترسم 1 پيروى از هوس 2 آرزوى طولانى .

3 وقوع قيامت و روز حساب از ضروريات و غير قابل ترديد مى باشد و قرآن دلايل گوناگونى براى آن اقامه نموده است كه در اين درس به سه دليل مى پردازيم .

الف : چون خدا حق است و خدايى كه حق است كار باطل نمى كند و اين جهان داراى حركت و چيزى كه متحرك است هدف دارد و باطل نيست زيرا حركت براى نيل به هدف و مقصد است و در صورتى آرام مى شود كه به مقصد برسد لذا مؤمن عالم را باطل و بى مقصد نمى داند ولى كافر مرگ را نابودى مى داند و براى زندگى انسان معادى قائل نيست طبق اين دليل ياد قيامت باعث وارستگى و تحرك مى شود و فراموشى آن باعث تبهكارى مى گردد .

ب : خداوند عادل و حكيم است و مبدء حكيم و عادل كارى


«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب