مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: ياد معاد    المؤلف: جوادی آملی، عبدالله    الجزء: ۱    الصفحة: ۱۴۵   

است ولى به حمل شايع غفلت است . نيت آن نيست كه معانى اين الفاظ را انسان در ذهن بگذراند بلكه نيت آن انبعاث و پرش از طبيعت است . انسان كه از طبيعت پر كشيده نيت كرده است . والا اين الفاظ بر زبان جارى گردد و يا در ذهن و بر دل بگذرد در حد يك مفهوم اثر دارد و اين ياد قيامت نيست .

ياد قيامت آن است كه در سوره تكاثر مشخص كرد و فرمود( : كلا لوتعلمون علم اليقين لترون الجحيم . ) . ياد به معناى علم است و در مقابلش نسيان . مى فرمايد اگر شما به ياد قيامت باشيد و علم به آن داشته باشيد , خوب آتش را مى بينيد . ممكن نيست كسى به قيامت علم داشته باشد و آتش را نبيند . اين كه ما آتش را نمى بينيم معلوم مى شود كه به قيامت علم نداريم و اگر علم نداريم , داراى نسيان هستيم , اگر نسيان داريم تحت ولايت شيطانيم .

سخن استاد علامه طباطبايى

مى فرمايد ممكن است انسان عمرى تحت ولايت شيطان باشد و نداند . آن وقت از عبادت هايش بايد استغفار كند , از استغفارهايش بايد استغفار كند , زيرا كه آنها را به عنوان( ذكرى الدار) و ياد منزل مى دانست و حال آنكه همه اش غفلت بود و چيزى غير از مفهوم در ذهن اش رسوخ نكرده بود , اينها كه( ذكرى الدار) نيست . ياد قيامت اين است كه انسان آتش را ببيند , پس چرا ما نديديم , مولوى


[1]سوره تكاثر , آيات 5 و 6


«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب