مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: ياد معاد    المؤلف: جوادی آملی، عبدالله    الجزء: ۱    الصفحة: ۵۰   

خارجى به قيام برمى خيزد , با اين اميد و اعتقاد در جبهه جنگ با اعداء و اهواء [1] , در جهاد اكبر و اصغر با عدو و هواى نفس , با بيگانه بيرونى و بيگانه درونى به نام هوس مى جنگد , خدا در هر دو جبهه مؤمن را كمك مى كند .

نشانه ديگر حيات طيب

اثر ديگر حيات طيب در سوره مائده آيه 69 فرمود( : من آمن بالله و اليوم الاخر و عمل صالحا فلا خوف عليهم ولا هم يحزنون ) . كسى كه جانش به خدا و قيامت معتقد است و كار او هم صالح و شايسته و برابر با دستور خدا و پيغمبر است هم خطر گذشته تهديدش نمى كند و خطر آينده هم به سراغش نمى آيد , چون انسان از اين دو راه آسيب مى بيند , يا در اثر از دست دادن چيزى اكنون غمگين است و اين غم بارى است توان فرسا بر زندگى او , اين درد و رنج است . يا احتمال از دست دادن چيزى در آينده است كه او را مى رنجاند .

انسان يا از گذشته غمگين است يا از آينده هراسناك . مؤمن هم گذشته و هم آينده را پشت سر گذاشت( لا خوف عليهم ولا هم يحزنون ) . اين نشانه حيات طيب است , اگر اين نقص را انسان زير پا گذاشت , از گذشته نجات پيدا كرده , غم گذشته رنجش نداده و ترس آينده هم رنجش نداده , اين يك زندگى بى رنج و زندگى بى ترس و اندوه دارد , يك زندگى كه در آن اندوه نيست و ترس نيست , اين مى شود طيب . در زندگى طبيعى و مادى هر لحظه نسبت به گذشته اندوه


[1]جمع هوى , هوسها .


«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب