|
اسم الکتاب: تنبيه بدنى كودكان
المؤلف: حسينى خواه، سيدجواد
الجزء: ۱
الصفحة: ۱۳۶
اروپايى، اين نظر را تقويت مىكند كه نه تنها تمام انواع مجازات بدنى كودكان ناقض حقوق بشر است، بلكه اين تخلّف نيازمند منع آشكار از طريق قانون داخلى است و هيچ راه گريزى را بر جاى نمىگذارد. 8. بيانيه مجمع جهانى مذاهب براى صلح [1] از جملهباورهاى والدين و نهادهاى تربيتى در جوامع، به خصوص جوامع دينى، اين عقيده است كه متون و عقايد دينى، استفاده از تنبيه بدنى را براى والدين و مربيان و حتّى سيستم كيفرى- به خصوص در كشورهاى اسلامى- مجاز مىداند. لذا، يكى از ادلّهى آنها بر جواز تنبيه، باورهاى اعتقادى و مذهبى ذكر شده است. از اين رو، والدينى كه به دادگاه حقوق بشر به جرم تنبيه بدنى اظهار شدهاند، در دفاع از خود، بيان و تأكيد كردهاند كه ما حقّ داريم كودكانمان را سيلى و كتك بزنيم؛ و استدلال كردهاند به حقّ بر تنبيه معقولانه كه توسط پدران روحانى و اعضاى كليسا براى آنها بيان شده است. [2] كميتهى حقوق كودك، همچون ديگر موارد، چنين چيزى را مردود اعلام كرده و مىگويد: «برخى براى تنبيه بدنى، توجيهات دينى ارائه مىكنند؛ و مىگويند برخى از مفاد متون دينى نه تنها اجراى تنبيه را قانونى مىدانند، بلكه يك وظيفه و تعهّدى را براى استفاده از آن ايجاد مىكند. درست است كه حقّ آزادى مذهب براى همه در مادّهى 18 ميثاق بينالمللى حقوق مدنى و سياسى حمايت شده است، ليكن بهكار بستن و انجام آن بايد با احترام به كرامت
. Religions for Peace VIII World Assembly in Tokyo, Japan August.. Available at: http:// www. wcrp. org/. . Council of Europe, Banning corporal punishment of Children, p.; Available at: http:// www. coe. am/ docs/ violence/ corporal punishment en. pdf. |
|