|
اسم الکتاب: مبانى تشريع اسلامى(۳)
المؤلف: مدرسى، سيد محمد تقى
الجزء: ۱
الصفحة: ۱۱۱
نهفته است؟ آيا آنجا عقلى كلّى نهفته است كه به گونههاى متفاوت تجلّى مىيابد؟ يا تحوّل، خود يك سنّت است؟ و يا يك هدف كلّى انسانى در ميان است كه بشر به سوى آن مىپويد [1]؟ به نظر مىرسد، نزد انسان، بلند پروازى بزرگى وجود دارد كه هنوز به آن دست نيافته است، و اين همان چيزى است كه او را به سوى درك حقايق به گونهاى بهتر فرا مىخواند، ليكن راه رسيدن بدان را گم كرده است و در كژ راهه ديدگاههاى جنبى گرفتار شده است. - 3- تقسيم مكاتب اخلاقى به نظر برخى، مكاتب بزرگ اخلاقى بر يكى از اين سه ديدگاه استوار هستند: اوّل- در هستى نظامى والاتر در كار است (ديدگاه فوق مادى). دوم- نظامى در هستى نيست (ناتوراليسم يا طبيعت گرايى). سوم- نظامى در كار است كه هنوز كمال نيافته است (عملى، كنشباورى «Activism» [2]. اينك نگاه اسلام و دين- بطور كلّى- دراين تقسيمبندى، چگونه است؟ به نظر مىرسد اين نگاه در نقاط زير تجلّى مىيابد: اوّل- وجود سامانهاى فراگير در ميان آفريدهها (سنّتهاى الهى) با تأكيد بر دو بينش مهم: دوم- آن نظامى است كه خداوند بر آن چيرگى داشته و آن را مىگرداند. سوم- اين نظام مىتواند در پرتو دعاى آدميان و يا بدايى كه از سوى خداوند حاصل مىشود تجدد، تكامل و يا تغيير يابد. |
|