مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۱۴   

مسأله 12- واجب است بعد از مسح سر، با ترى آب وضو كه در دست مانده روى پاها را از سر يكى از انگشت‌ها تا برآمدگى روى پا مسح كند، و بهتر آن است كه تا مفصل را مسح نمايد.

مسأله 13- اگر براى مسح رطوبتى در دست نمانده باشد، نمى‌تواند دست را به آب خارج تر كند، بلكه بايد از اعضاى ديگر وضو رطوبت بگيرد و با آن مسح نمايد و اگر نشود با رطوبت اعضاى ديگر دست را تر نمايد، بايد دومرتبه وضو بگيرد.

مسأله 14- در مسح سر و روى پا بايد دست را روى آنها بكشد و اگر دست را نگه‌دارد و سر يا پا را به آن بكشد وضو باطل است، ولى اگر موقعى كه دست را مى‌كشد سر يا پا مختصرى حركت كند اشكال ندارد.

وضوى ارتماسى‌

مسأله 1- وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دست‌ها را به قصد وضو در آب فرو برد، يا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بيرون آورد، و براى آن كه مسح سر و پاها با آب وضو انجام گيرد، بايد دست چپ را در آب فرو برد و موقع بيرون آوردن قصد وضو كند، بلكه در دست راست هم براى آن كه مسح با آب وضو باشد بايد موقع بيرون آوردن از آب قصد وضو كند؛ مگر آن كه در موقع بيرون آوردن دست چپ از آب قصد شستن تمام دست را نكند تا بقيه را با آب دست راست بشويد.

مسأله 2- در وضوى ارتماسى هم، بايد صورت و دست‌ها از بالا به پايين شسته شود، پس اگر وقتى كه صورت و دست‌ها را در آب فرو مى‌برد قصد وضو كند، بايد صورت را از طرف پيشانى و دست‌ها را از طرف آرنج در آب فرو برد، و اگر موقع بيرون آوردن از آب قصد وضو كند، بايد صورت را از طرف پيشانى و دست‌ها را از طرف آرنج بيرون آورد.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب