مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: شرح الهيات شفاء - جلد ۱    المؤلف: مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء: ۱    الصفحة: ۲۹   

‌‌

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

الحمدللّه ربّ العالمين و صلاته على النّبىّ المصطفى محمّد و آله الأكرمين أجمعين

الفنُّ الثّالثُ عشر من كتابِ الشّفاء فى إِلالهيّاتِ.

«به نام خداى رحمان و رحيم. سپاس خداى راست كه ربّ جهانيان است و درود او بر پيامبر برگزيده، محمد(صلى الله عليه وآله)، و بر همه خاندان بزرگوارش.

فن سيزدهم از كتاب شفاء در الهيات است.

بر طبق اين نسخه[1] از الهيات شفاء به «الهيات» عنوان فن سيزدهم داده شده است كه در بعضى ديگر از نسخه‌هاى الهيات شفاء چنين عنوانى وجود ندارد.[2] با توجه به عنوان مذكور توضيح دو امر بايسته است:

معناى لغوى و اصطلاحى «فن»

‌‌ 1) فن در لغت، به معناى هنر است و غالباً در مقابل علم قرار داده مى‌شود و بر امورى كه جنبه عملى دارد و با تمرين عملى بدست مى‌آيد اطلاق مى‌گردد. امّا در اصطلاح، فن بر بخشى از يك علم خصوصاً بر بخشهاى كلى علم اطلاق مى‌شود كه در اين كاربرد، گاهى به جاى واژه «فن» از واژه «صناعت» هم استفاده مى‌كنند.

‌‌ 2) چرا الهيات را فن سيزدهم بحساب آورده‌اند؟

‌‌ همانگونه كه اشاره شد عنوان «فن سيزدهم» و ساير عناوين در نسخه‌هاى مختلف وجود ندارد و يا به شكلى ديگر ارائه شده است و اين شاهدى بر آن است كه عنوانها از خود شيخ نيست بلكه اينها افزوده ناسخين و كاتبين مى‌باشد. در خصوص «فن سيزدهم» هم نسخه‌ها اتفاق ندارند. مثلا در بعضى از نسخه‌ها، الهيات «فن چهارم» بحساب آمده است.[3]


[1] چنانچه در ديباچه گفته شد نسخه مورد استناد ما نسخه چاپ قاهره است كه از اين به بعد ما از آن با عنوان «الهيات چاپ قاهره» ياد خواهيم كرد.

[2] الهيات چاپ قاهره، ص 3، پاورقى.

[3] الهيات چاپ قاهره، ص 3 پاورقى.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب