مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۹ (رساله توضيح المسائل)    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۱۲   

مسأله 46- اگر آب باران يا آب ديگر، در گودالى جمع شود و كمتر از كر باشد، چنانچه بعد از قطع شدن باران، نجاست به آن برسد، نجس مى‌شود.

احكام آب‌ها

مسأله 47- آب مضاف كه معنى آن گفته شد، چيز نجس را پاك نمى‌كند، وضو و غسل هم با آن باطل است.

مسأله 48- اگر ذره‌اى نجاست به آب مضاف برسد نجس مى‌شود، ولى چنانچه از بالا با فشار روى چيز نجس بريزد، مقدارى كه به چيز نجس رسيده نجس، و مقدارى كه بالاتر از آن است پاك مى‌باشد. مثلًا اگر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند، آنچه به دست رسيده نجس، و آنچه به دست نرسيده پاك است، و نيز اگر مثل فواره با فشار از پايين به بالا برود اگر نجاست به بالا برسد، پايين نجس نمى‌شود.

مسأله 49- اگر آب مضافِ نجس، طورى با آب كر يا جارى مخلوط شود كه ديگر آب مضاف به آن نگويند، پاك مى‌شود.

مسأله 50- آبى كه مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه، مثل آب مطلق است؛ يعنى چيز نجس را پاك مى‌كند، وضو و غسل هم با آن صحيح است. و آبى كه مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه، مثل آب مضاف است؛ يعنى چيز نجس را پاك نمى‌كند، وضو و غسل هم با آن باطل است.

مسأله 51- آبى كه معلوم نيست مطلق است يا مضاف، و معلوم نيست كه قبلًا مطلق يا مضاف بوده، نجاست را پاك نمى‌كند، وضو و غسل هم با آن باطل است. ولى اگر به اندازه كر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد، حكم به نجس بودن آن نمى‌شود.

مسأله 52- آبى كه عين نجاست، مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد اگرچه كر يا جارى باشد نجس مى‌شود. ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آن‌


«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب