مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۹ (رساله توضيح المسائل)    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۱۱   

بو يا رنگ يا مزه خون گرفته باشد نجس مى‌باشد.

مسأله 39- اگر بر سقف عمارت يا روى بام آن عين نجاست باشد، تا وقتى باران به بام مى‌بارد آبى كه به چيز نجس رسيده و از سقف يا ناودان مى‌ريزد پاك است. و بعد از قطع شدن باران اگر معلوم باشد آبى كه مى‌ريزد به چيز نجس رسيده است، نجس مى‌باشد.

مسأله 40- زمين نجسى كه باران بر آن ببارد پاك مى‌شود. و اگر باران بر زمين جارى شود و به جاى نجسى كه زير سقف است برسد، آن را نيز پاك مى‌كند.

مسأله 41- خاك نجسى كه به واسطه باران گل شود و آب آن را فرا گيرد پاك است، اما اگر فقط رطوبت به آن برسد پاك نمى‌شود.

مسأله 42- هرگاه آب باران در جايى جمع شود اگرچه كمتر از كر باشد چنانچه موقعى كه باران مى‌آيد، چيز نجسى را در آن بشويند و آب، بو يا رنگ يا مزه نجاست نگيرد، آن چيز نجس پاك مى‌شود.

مسأله 43- اگر بر فرش پاكى كه روى زمين نجس است باران ببارد، و بر زمين نجس جارى شود، فرش نجس نمى‌شود و زمين هم پاك مى‌گردد.

5- آب چاه‌

مسأله 44- آب چاهى كه از زمين مى‌جوشد، اگرچه كمتر از كر باشد چنانچه نجاست به آن برسد، تا وقتى بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست تغيير نكرده پاك است، ولى مستحب است پس از رسيدن بعضى از نجاست‌ها، مقدارى كه در كتاب‌هاى مفصل گفته شده، از آب آن بكشند.

مسأله 45- اگر نجاستى در چاه بريزد و بو يا رنگ يا مزه آبِ آن را تغيير دهد، چنانچه تغيير آب چاه از بين برود، موقعى پاك مى‌شود كه با آبى كه از چاه مى‌جوشد مخلوط گردد.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل       صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب