|
اسم الکتاب: طبيعيات دانشنامه علائى
المؤلف: ابن سينا
الجزء: ۱
الصفحة: ۱۲۲
ايستاده [1] است. و تباهى [2] جسم او را زيان ندارد. و [3] جسم سبب ايستادن وى نيست. پيدا كردن حال بقاء [4] نفس و كذامى قوت باقيش [5] درست مىشود كه نفس اگر [6] با بدن موجود آيد- از سببى بيرون بدن و پيش از بدن، آن نفس نبود؛ زيرا كه اگر پيش از تنها نفسها بودندى: يا بسيار بودندى، يا يكى. و اگر يكى بودى وانگاه بسيار شدى همان يكى و [7] پاره پاره شدى، بهرهپذير بودى، و جسم بودى، و گفتيم- كه: اين گوهر بهرهپذير نيست. و اگر بسيار بودندى [8]، نوع شان يكى بودى [9]؛- و باعراض مادّتى- جدا جدا شدندى [10]. پس ايشان مادّتى بودندى [11]. پس نفس [12] پيش از بدن
[1] ايستاده ايستاده- م- ك- ل،- بجود ايستاده ايستاده- ق. [2] تناهى- د- آ. [3] بى: و- آ- ه. [4] پيدا كردن بقاى- كب. [5] جاى تمام عنوان فصل در «آ» و «ه» سفيد است. [6] بى: اگر- ق- ط. [7] بى: و- كب. [8] بسيار بوند- د. [9] بودندى- آ- ه. [10] مادى جداشدنى- آ- ه. [11] مادى بودنى- آ- ه. [12] بنفس- د. |
|