|
اسم الکتاب: طبيعيات دانشنامه علائى
المؤلف: ابن سينا
الجزء: ۱
الصفحة: ۱۲۳
نبودست- كه بودن وى پيش از بدن [1] معطّل بود [2]، پس آنگاه موجود شود از سببهاء [3] وجود- كه آلت وى موجود شود، و چون موجود شد [4] و جوهر بود بماند بماندن اصل [5] وجود وى، و چون آلت وى تباه شود- و وى [6] نه بآن آلت ايستد، و نه اندر آن [7] آلت است، وى تباه نشود. آرى قوّتهاى آلتيش [8] چون: حسّ- و تخيل- و شهوت- و غضب، و هر چه بدين ماند [9] از وى جدا شود، و تباه شوند بتباهى [10] آلت. سخن اندر عقل فعال [11] چون معقولات اندر نفس بقوّتست، و بفعل همىآيد [12]؛ بايد كه: چيزى بود عقلى- كه وى ايشان را از قوت بفعل آرد [13]. و شك نيست كه
[1] پيش از نفس- آ- ه. [2] بودى- ه. [3] سپسهاى- د. [4] بى: و چون موجود شد- ل. [5] نماند الخ- د،- بماند بماند- ن،- بماند بماندن اين اصل- م- ك- كب- آ- ه. [6] شود وى- كب،- شود دوى- د،- شود دوئى- آ- ه، [7] و اندر آن- آ- ه. [8] آلتش- د. [9] و هر چه از وى بديد- آ- ه. [10] تباه شود متناهى- د،- تباه شوند تباهى- آ- ه. [11] عقل فعل- ط،- عقل فعل فعال- ق،- بى: «سخن» تا «فعال» آ. [12] بى: آيد- ق،- بفعل آيد- كب. [13] آورد- ه- كب. |
|