مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۲۵   

مسأله 2- واجب است بنابر احتياط، شستن موهاى سر و صورت و بدن، و واجب است شستن پوست زير آنها و موهاى كوتاه كه جزء بدن حساب مى‌شود.

غسل ترتيبى‌

مسأله 1- در غسل ترتيبى بايد به نيت غسل، اول سر و گردن، بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را بشويد.

مسأله 2- براى آن كه يقين كند هر سه قسمت؛ يعنى سر و گردن و طرف راست و طرف چپ را كاملًا غسل داده، بايد موقع شستن سر و گردن مقدارى از بدن را هم داخل كند، و موقع شستن طرف راست مقدارى از طرف چپ را با مقدارى از گردن، و در موقع شستن طرف چپ مقدارى از طرف راست و مقدارى از گردن را بشويد. و احتياط مستحب آن است كه موقع شستن طرف راست، تمام طرف راست گردن و مقدارى از سر را بشويد، و همچنين موقع شستن طرف چپ، تمام طرف چپ گردن با مقدارى از سر را بشويد.

مسأله 3- اگر بعد از غسل بفهمد مقدارى از بدن را نشسته، اگر غسل ارتماسى كرده بايد دومرتبه غسل نمايد و اگر غسل ترتيبى كرده، چنانچه از طرف چپ باشد شستن همان مقدار كافى است و شستن بقيه طرف چپ هم لازم نيست، و اگر از طرف راست باشد بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره تمام طرف چپ را بشويد، و اگر از سر و گردن باشد بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف راست و بعد طرف چپ را بشويد.

غسل ارتماسى‌

مسأله 1- در غسل ارتماسى بايد آب تمام بدن را بگيرد، هرچند بدن بتدريج در آب فرو رود، ولى قبل از آن كه آب تمام بدن را فراگيرد نبايد عضوى از اعضا از آب خارج شود، ولى اگر در نهرها غسل كند و پايش در موقع فرو رفتن در آب، كمى در گل فرو رود مانعى ندارد، و بهتر آن است در غسل ارتماسى طورى در آب فرو رود كه بگويند


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب