مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۲۴   

كند، ولى نمازهايى كه احتمال مى‌دهد بعد از بيرون آمدن آن منى خوانده، لازم نيست قضا نمايد.

مسأله 5- اگر در لباس خود منى ببيند و بداند كه از خود اوست، ولى نداند كه از جنابت سابق است كه براى او غسل كرده بود و يا جنابت ديگر است كه غسل نكرده، غسل كردن براى او واجب نيست، اگرچه بهتر آن است كه غسل نمايد.

چيزهايى كه بر جنب حرام است‌

مسأله 1- پنج چيز بر جنب حرام است: اول: رساندن جايى از بدن به خط قرآن يا به اسم خدا و پيغمبران و امامان- عليهم الصلاة و السلام- به طورى كه در وضو گفته شد. دوم: رفتن در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم اگرچه از يك در داخل و از در ديگر خارج شود. سوم: توقف در مساجد ديگر، ولى اگر از يك در داخل و از در ديگر خارج شود، يا براى برداشتن چيزى برود، مانعى ندارد. و احتياط واجب آن است كه در حرم امامان عليهم السلام توقف ننمايد، و بهتر آن است كه با حال جنابت از آنها عبور هم ننمايد. چهارم: گذاشتن چيزى در مسجد؛ هرچند از بيرون مسجد و يا در حال عبور از آن بگذارد. پنجم: خواندن سوره‌اى كه سجده واجب دارد و آن چهار سوره است: اول: سوره سى و دوم قرآن‌ «الم تَنْزِيلُ». دوم: سوره چهل و يكم «حم‌ سجده». سوم: سوره پنجاه و سوم‌ «وَ النَّجْمِ». چهارم: سوره نود و ششم‌ «اقْرَأْ» اگرچه‌ (بسم اللَّه الرحمن الرحيم) را به قصد اين سوره‌ها بخواند.

غسل جنابت‌

مسأله 1- واجب است در غسل، نيت؛ يعنى تمام بدن را بشويد به قصد غسل كردن، و بايد در موقع شستن فقط نيت غسل نمايد و قصد چيز ديگر را با آن مخلوط ننمايد، و واجب است آب را به تمام ظاهر بدن برساند، ولى شستن داخل چشم و دماغ و گوش لازم نيست.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب