مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۲۹   

خون ببيند يا در وسطهاى روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع شود و در شب دوم و سوم هم خون قطع نشود، حيض است.

احكام حيض‌

مسأله 1- چند چيز بر حائض حرام است: اول: نماز و روزه و طواف و اعتكاف.

دوم: تمام چيزهايى كه بر جنب حرام است كه بعضى از آنها در احكام جنابت گفته شد، مانند دست ماليدن به خطهاى قرآن و ماندن در مسجد و قرائت سوره‌هايى كه آيه سجده در آنها است. سوم: جماع كردن در فرج كه هم براى مرد و هم براى زن حرام است، و اما وطى در دبر زن حائض مانعى ندارد.

مسأله 2- اگر زن از حيض پاك شد جماع كردن با آن اشكال ندارد، هرچند غسل نكرده باشد، ولى احتياط مستحب آن است كه قبل از جماع فرج را بشويد.

مسأله 3- اگر روزهاى حيض زن به سه قسمت تقسيم شود و مرد در قسمت اول آن با زن خود در قبل جماع كند، بايد يك دينار طلا كفاره به فقير بدهد، و اگر در قسمت دوم جماع كند نصف دينار، و اگر در قسمت سوم جماع كند بايد ربع دينار بدهد، و مراد از دينار سكه طلاى هجده نخودى است.

مسأله 4- اگر كسى نداند كه زن حيض است و با او جماع كند، كفاره بر او واجب نيست.

مسأله 5- جايز است در كفاره جماع قيمت طلا را بدهد، و اگر قيمت آن روزى كه جماع كرده با وقتى كه مى‌خواهد به فقير بدهد فرق كرده باشد، بايد قيمت وقتى كه مى‌خواهد به فقير بدهد حساب كند.

مسأله 6- اگر انسان بعد از آن كه در حال حيض جماع كرده و كفاره آن را داده، دوباره جماع كند، باز هم بايد كفاره بدهد و چنانچه چند مرتبه جماع كند و در بين آنها كفاره ندهد، احتياط واجب آن است كه براى هر جماع يك كفاره بدهد.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب