مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۳۲   

نباشد، و بهتر آن است كه به يكى بودن شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم اكتفا نكند و عمل به احتياط نمايد. چهارم: مضطربه، و آن زنى است كه چند ماه خون ديده، ولى عادت معيّنى پيدا نكرده. پنجم: مبتدئه، و آن زنى است كه دفعه اول خون ديدن او است. ششم: ناسيه، و آن زنى است كه عادت خود را فراموش كرده است. و احكام هر يك از اينها در مسائل آينده گفته مى‌شود.

زن‌هاى صاحب عادت‌

مسأله 1- اگر كسى صاحب عادت باشد؛ چه وقتيه و چه عدديه و چه وقتيه و عدديه، به اين كه در يك ماه خلاف عادت خود خون ببيند عادت او به‌هم نمى‌خورد، ولى اگر دو ماه پشت سر هم مانند يكديگر- چه در وقت و يا در عدد و يا در هر دو- خون ببيند عادت قبلى به هم مى‌خورد و بعد از اين بايد به عادت دوم عمل نمايد، و چنانچه دو ماه پشت سر هم بر خلاف عادت خون ببيند و مثل يكديگر نباشند عادت ديگر برايش پيدا نمى‌شود و به هم خوردن عادت سابقش محل اشكال است.

مسأله 2- زنى كه عادت وقتيه دارد؛ چه عادت عدديه هم داشته باشد يا نداشته باشد، اگر در وقت عادت خود يا دو سه روز پيش از عادت يا دو سه روز بعد از عادت خون ببيند، به طورى كه بگويند حيض را جلو يا عقب انداخته، اگرچه آن خون نشانه‌هاى حيض را نداشته باشد، بايد به احكامى كه براى زن‌هاى حائض گفته شد رفتار نمايد، و اگر بعد بفهمد حيض نبوده، مثل آن كه پيش از سه روز پاك شود، بايد عبادت‌هايى را كه ترك كرده قضا نمايد.

مسأله 3- اگر زن، صاحب عادت وقتيه نباشد؛ چه عادت عدديه داشته باشد يا نداشته باشد، چنانچه خون ديد اگر آن خون نشانه‌هاى حيض را دارد، بايد به ديدن خون، به احكامى كه براى حائض گفته شد رفتار نمايد، و اگر نشانه‌هاى خون حيض را نداشته باشد، بايد تا سه روز احتياط نمايد؛ يعنى كارهايى كه بر حائض حرام است‌


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب