مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۳۱   

يا بيشتر از يك ركعت وقت داشته باشد، بايد آن نماز را بخواند و اگر نخواند بايد آن را قضا نمايد.

مسأله 14- اگر به خيال اين كه به اندازه تهيه مقدمات نماز و خواندن يك ركعت وقت ندارد نماز نخواند و بعد بفهمد وقت داشته، بايد قضاى آن نماز را به‌جا آورد.

مسأله 15- اگر در آخر روز پاك شود و به اندازه چهار ركعت با تهيه مقدمات وقت داشته باشد، فقط نماز عصر بر او واجب است، و اگر به اندازه پنج ركعت با تهيه مقدمات وقت داشته باشد، نماز ظهر و عصر هر دو بر او واجب است و اگر به‌جا نياورد بايد قضا كند.

مسأله 16- مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را پاك نمايد و پنبه و دستمال را عوض كند و وضو بگيرد، و اگر نمى‌تواند، تيمم نمايد رجائاً، و رو به قبله بنشيند و مشغول دعا و صلوات شود.

مسأله 17- خواندن و همراه داشتن قرآن و رساندن جايى از بدن به مابين خطهاى قرآن و خضاب كردن به حنا و مانند آن براى حائض مكروه است.

اقسام زن‌هاى حائض‌

مسأله 1- زن‌هاى حائض بر شش قسمند: اول: صاحب عادت وقتيه و عدديه، و آن زنى است كه دو ماه پشت سر هم در وقت معيّن خون حيض ببيند و شماره روزهاى حيض او هم در هر دو ماه يك اندازه باشد، مثل آن كه دو ماه پشت سر هم از اول ماه تا پنجم ماه خون ببيند. دوم: صاحب عادت وقتيه، و آن زنى است كه دو ماه پشت سر هم در وقت معيّن خون حيض ببيند و شماره روزهاى حيض او در هر دو ماه يك اندازه نباشد، ولى بهتر آن است كه به ديدن دو ماه پشت سر هم در وقت معيّن اكتفا نكند و عمل به احتياط نمايد. سوم: صاحب عادت عدديه، و آن زنى است كه شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يك اندازه باشد و وقت ديدن آن دو خون يكى‌


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب