مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۳۸   

استحاضه قرار دهد، و اگر تمام خون يك جور است، بايد بنابر احتياط واجب، هفت روز را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.

استحاضه‌

مسأله 1- يكى از خون‌هايى كه از زن خارج مى‌شود خون استحاضه است و آن در بيشتر اوقات زرد رنگ و سرد و بدون فشار و سوزش بيرون مى‌آيد و غليظ هم نيست، ولى گاهى ممكن است نشانه‌هاى خون حيض در او باشد.

مسأله 2- استحاضه بر سه قسم است: قليله، متوسطه، كثيره. استحاضه قليله آن است كه خون، پنبه‌اى را كه زن داخل فرج مى‌نمايد آلوده كند و در آن فرو نرود به طورى كه از طرف ديگر معلوم شود. استحاضه متوسطه آن است كه خون در پنبه فرو رود به طورى كه از طرف ديگر آن بيرون آيد، ولى جريان پيدا نكند و به دستمالى كه معمولًا زن‌ها براى جلوگيرى از خون مى‌بندند نرسد. استحاضه كثيره آن است كه خون، پنبه را فرا گيرد و دستمال را هم آلوده نمايد.

احكام استحاضه‌

مسأله 1- در استحاضه قليله، زن بايد براى هر نماز يك وضو بگيرد و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسيده آب بكشد، و بنابر احتياط واجب، پنبه را عوض كند و يا تطهير نمايد.

مسأله 2- در استحاضه متوسطه بايد زن كارهاى استحاضه قليله را كه در مسأله پيش گفته شد انجام دهد و علاوه بر آن براى نماز صبح غسل كند، و اگر بعد از نماز صبح مستحاضه شود، بايد قبل از نماز ظهر غسل كند، و اگر بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضه شود، بايد قبل از نماز مغرب غسل نمايد.

مسأله 3- در استحاضه كثيره علاوه بر كارهاى استحاضه متوسطه كه در مسأله قبل‌


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب