مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۴۳   

احكام محتضر

مسأله 1- مسلمانى كه در حال جان دادن است، بزرگ باشد يا كوچك، زن باشد يا مرد، بايد به پشت رو به قبله بخوابانند، به طورى كه كف پاهايش به طرف قبله باشد، و بنابر احتياط واجب تا موقعى كه ميت را از محل جان دادن حركت نداده‌اند بايد رو به قبله بخوابانند، و بهتر آن است تا بعد از غسل دادن هميشه رو به قبله بخوابانند، ولى بعد از آن كه غسلش تمام شد بهتر است او را مثل حالتى كه بر او نماز مى‌خوانند بخوابانند.

مسأله 2- رو به قبله كردن محتضر بر هر مسلمانى واجب است، و فرقى بين خويشان و ديگران نيست.

مسأله 3- مستحب است شهادتين و اقرار به دوازده امام عليهم السلام و كلمات فرج را به كسى كه در حال جان دادن است تلقين كنند.

مسأله 4- اگر جان دادن براى محتضر مشكل شود، مستحب است براى آسان شدن مرگ بر او اگر اذيت نشود او را به محل نمازش انتقال دهند و سوره «يس» و «صافات» بالاى سرش بخوانند.

مسأله 5- مستحب است دهان و چشمان ميت را ببندند، دست و پاهايش را دراز كنند و پارچه‌اى به روى بدنش بيندازند و در شب، نزدش چراغ روشن كنند.

احكام غسل و كفن و نماز و دفن ميت‌

مسأله 1- واجب است بر هر مكلّفى غسل و كفن و نماز و دفن مسلمان دوازده امامى، و بنابر احتياط واجب اگر دوازده امامى هم نباشد غسل و كفن و نماز و دفن آنها هم واجب است.

مسأله 2- اگر كسى مشغول كارهاى ميت شود بر ديگران واجب نيست اقدام‌


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب