مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۴۴   

نمايند، ولى اگر او عمل را نيمه كاره بگذارد، بايد ديگران تمام كنند و چنانچه هيچ كس انجام ندهد، همه معصيت كرده‌اند.

مسأله 3- براى غسل و كفن و نماز و دفن ميت، بايد از ولىّ او اجازه بگيرند.

مسأله 4- اگر ميت براى غسل و كارهاى ديگر غير از ولىّ كس ديگر را معيّن كند، احتياط واجب آن است كه ولىّ و آن كس هر دو اجازه بدهند.

كيفيت غسل ميت و احكام آن‌

مسأله 1- اگر جايى از بدن ميت نجس شود، بايد پيش از آن كه آن‌جا را غسل بدهند آب بكشند، و احتياط مستحب آن است كه تمام بدن ميت پيش از شروع به غسل پاك باشد.

مسأله 2- واجب است ميت را سه غسل بدهند: اول: به آبى كه با سدر مخلوط باشد. دوم: به آبى كه با كافور مخلوط باشد. سوم: با آب خالص. و چنانچه طريقه‌اى كه گفته شد مراعات نشود، بايد كارى كرد كه غسل‌ها به ترتيب انجام گيرد.

مسأله 3- غسل ميت مثل غسل جنابت است، و احتياط واجب آن است كه به طريقه غسل ترتيبى ميت را غسل دهند، نه ارتماسى؛ به اين كه ميت را در آب فرو برند و بيرون آورند و يك غسل حساب كنند، ولى اگر هر يك از سه قسمت بدن را جدا جدا در آب فرو برند و مراعات ترتيب را بنمايند اشكالى ندارد.

مسأله 4- سدر و كافور بايد به اندازه‌اى كم نباشد كه نگويند سدر و كافور با آب مخلوط شده است و به اندازه‌اى هم زياد نباشد كه آب را مضاف نمايد و به آن آب نگويند.

مسأله 5- اگر سدر و كافور يا يكى از اينها پيدا نشود، بايد به جاى هر كدام كه ممكن نيست ميت را با آب خالص غسل بدهند، و واجب است نيت بدليّت بنمايند، و همچنين واجب است مراعات ترتيب به وسيله نيت؛ يعنى اگر مثلًا سدر پيدا نشود،


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب