مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۴۶   

مسأله 14- كسى را كه در حال حيض يا در حال جنابت مرده، لازم نيست غسل حيض يا غسل جنابت بدهند، بلكه همان غسل ميت براى او كافى است.

مسأله 15- اگر بعد از تمام شدن غسل ميت بدن ميت نجس شود، اعاده غسل لازم نيست، ولى برطرف كردن نجاست و آب كشيدن آن واجب است، و اگر بعد از گذاشتن ميت در قبر بدنش نجس شود، بنابر احتياط واجب بايد نجاست را آب بكشند.

احكام كفن ميت‌

مسأله 1- ميت را بايد با سه پارچه كه آنها را لنگ و پيراهن و سرتاسرى مى‌گويند كفن نمايند، و اين كار بر تمام مسلمانان واجب است، مثل غسل دادن، ولى اگر كسى اقدام به آن نمود از ديگران ساقط مى‌شود.

مسأله 2- لنگ بايد اقلّاً از ناف تا زانو را بپوشاند، و پيراهن بنابر احتياط واجب بايد از سر شانه تا نصف ساق پا را بپوشاند، و درازى سرتاسرى، بايد به قدرى باشد كه بستن دو سر آن ممكن باشد و پهناى آن بايد به اندازه‌اى باشد كه يك طرف آن روى طرف ديگر بيايد.

مسأله 3- كفن كردن ميت با چيز غصبى اگر چيز ديگرى هم پيدا نشود، جايز نيست.

مسأله 4- كفن كردن با پوست حيوان حلال گوشت كه به دستور شرعى آن را كشته باشند، چنانچه طورى باشد كه به آن لباس بگويند اشكالى ندارد، هرچند مستحب است در حال اختيار به آن كفن ننمايند.

مسأله 5- كفن كردن ميت با پارچه ابريشمى و پوست مردار و چيز نجس هرچند به خون كمتر از درهم نجس شده باشد و پوست و پشم و كرك حيوان حرام گوشت و پوست حلال گوشت اگر طورى نباشد كه به آن لباس بگويند جايز نيست، ولى در حال ناچارى اشكال ندارد.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب