مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۶   

مسأله 4- آب جارى و آب چاه اگر به تغييرِ رنگ يا مزه يا بو به وسيله نجاست نجس شود، چنانچه تغييرش از بين برود و با آب‌هاى پاك مخلوط شود پاك است.

مسأله 5- آبى كه كمتر از كر باشد به ملاقات نجاست نجس مى‌شود، اگرچه رنگ يا بو يا مزه آن تغيير نكند، ولى اگر متصل به كر يا جارى شود و با آن مخلوط شود، پاك مى‌شود.

مسأله 6- اگر آب قليلى در گودالى جمع شود و معلوم نباشد كه از زمين جوشش دارد يا ندارد؛ چه بدانيم قبلًا جوشش داشته يا ندانيم، به ملاقات نجاست نجس نمى‌شود، مگر آن كه رنگ يا بو يا مزه آن تغيير كند.

آب كر

مسأله 1- آب كر مقدار آبى است كه اگر در ظرفى كه درازى و پهنا و گودى آن هر يك سه وجب و نيم است بريزند آن ظرف را پر كند، و وزن آن از صد و بيست و هشت من تبريز، بيست مثقال كمتر است كه 740/ 376 كيلوگرم مى‌شود.

مسأله 2- اگر عين نجاست، مانند خون، به آبى كه بيشتر از كر است برسد و بو يا رنگ يا مزه قسمتى از آن را تغيير دهد؛ چنانچه مقدارى كه تغيير نكرده كمتر از كر باشد تمام آب نجس مى‌شود، و اگر به اندازه كر يا بيشتر باشد فقط مقدارى كه بو يا رنگ يا مزه آن تغيير كرده نجس است، و چنانچه تغييرش از بين برود و با بقيه آب مخلوط شود تمام آب پاك است.

مسأله 3- آبى كه به اندازه كر بوده، اگر انسان شك كند از كر كمتر شده يا نه، مثل آب كر است؛ يعنى نجاست را پاك مى‌كند و اگر نجاستى به آن برسد نجس نمى‌شود. و آبى كه كمتر از كر بوده، بعد انسان شك كند به مقدار كر شده يا نه، حكم آب كر ندارد، اما اگر آبى را ندانيم به اندازه كر است يا نه و حالت سابق آن را هم ندانيم، به ملاقات نجاست نجس نمى‌شود، ولى ساير احكام كر بر آن جارى نيست.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب