مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۴۸   

آن موجب بى‌احترامى او مى‌شود، جايز نيست.

مسأله 4- كفن ميت به نحوى كه متعارف و لايق شأن او است و همچنين مؤونه ساير تجهيزات از قبيل آب و سدر و كافور و غيره از اصل مال او جدا مى‌شود و در زايد بر قدر واجب با مراعات آبروى ميت مستحب است احتياط نمايند.

مسأله 5- كفن زن و بقيه مخارج تجهيزات او، مانند آب و سدر و كافور و غير اينها بر شوهر است، اگرچه زن، صاحب مال باشد، و مطلّقه رجعى قبل از تمام شدن عدّه اگر بميرد، بنابر احتياط واجب شوهرش بايد كفن او را بدهد، بلى در منقطعه محل اشكال است.

مسأله 6- مستحبات كفن چند چيز است كه بعضى از آنها ذكر مى‌شود: 1- ران پيچ از براى زن و مرد، و آن پارچه‌اى است كه به درازى سه ارش و نيم و پهناى يك وجب تا يك وجب و نيم كه از تهيگاه ميت تا سر زانوهاى ميت به طورى كه ران‌هاى او را بپوشاند پيچيده مى‌شود و انتهايش از زير دو پاى ميت از طرف راست خارج شود و در موضعى كه پيچيدن خاتمه يافته فرو برند. 2- بعد از حنوط مقدارى پنبه بين دو پايش بگذارند به نحوى كه عورتين او را بپوشاند. 3- عمامه از براى مرد و مقنعه از براى زن.

4- پستان‌بند از براى زن.

آداب حنوط و جريدتين‌

مسأله 1- بعد از غسل دادن ميت، واجب است او را حنوط كنند؛ يعنى بر پيشانى و كف دست‌ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهاى او كافور بمالند، و احتياط مستحب آن است كه به سر بينى ميت نيز كافور بمالند.

مسأله 2- در حنوط تعيين مقدار كافور لازم نيست، بلكه صدق مسح به كافور به كيفيتى كه گذشت كفايت مى‌كند.

مسأله 3- مستحب است قدرى تربت حضرت سيد الشهداء عليه السلام را با كافور حنوط


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب