مشخصات کتاب فهرست کتاب
«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
اسم الکتاب: موسوعة الإمام الخميني ۲۸ (رساله نجاة العباد و حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى) - جلد ۱    المؤلف: الخميني، السيد روح الله    الجزء: ۱    الصفحة: ۸   

در اتصال شرط نيست كه سطح آب پاك با سطح آب نجس مساوى باشد، بلكه اگر سطح آب نجس بالاتر هم باشد چنانچه اتصال و اختلاط با آب پاك پيدا كند، پاك مى‌شود.

مسأله 6- اگر با آبى وضو گرفته شود و غساله آن در ظرف پاكى جمع شود، مى‌شود با آن آب دومرتبه وضو گرفت و غسل نمود و نجاست هم با آن پاك مى‌شود، و همچنين اگر با آبى غسل شود، چنانچه غساله آن با نجاست مخلوط نشود، وضو و غسل با آن آب جايز است و نجاست را هم پاك مى‌كند.

آب چاه‌

مسأله 1- آب چاهى كه از زمين مى‌جوشد، اگرچه كمتر از كر باشد، با ملاقات نجاست تا وقتى كه بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست تغيير نكند نجس نمى‌شود، ولى اگر تغيير كرد نجس مى‌شود. و چنانچه تغيير از بين برود اگر با آب‌هايى كه از زمين مى‌جوشد مخلوط شود، پاك مى‌گردد.

احكام آب‌ها

مسأله 1- آب مضاف چيز نجس را پاك نمى‌كند، وضو و غسل هم با آن باطل است، ولى تا وقتى كه با چيز نجس ملاقات ننموده پاك است و اگر با نجس ملاقات كرد نجس مى‌شود، هرچند چندين كر باشد، ولى چنانچه از بالا با فشار روى چيز نجس بريزد، مقدارى كه به چيز نجس رسيده و پايين‌تر از آن، نجس و مقدارى كه بالاتر از آن است پاك مى‌باشد.

مسأله 2- آبى كه معلوم نيست مطلق است يا مضاف، و معلوم نيست قبلًا مطلق بود يا مضاف، نجاست را پاك نمى‌كند، وضو و غسل هم با آن باطل است، و اگر با نجاست ملاقات نمايد، چنانچه قليل باشد نجس مى‌شود، ولى اگر به اندازه كر باشد حكم به نجاست آن نمى‌شود و پاك است.


«« اولین صفحه    « صفحه قبل   الجزء:    صفحه بعدی »    آخرین صفحه»»
مشخصات کتاب فهرست کتاب